See also:
» 06.03.2013 - Egypt court suspends planned election date
» 25.02.2013 - Opposition to boycott another Egypt election?
» 24.03.2011 - Still double standards in Egypt justice
» 24.03.2011 - How cyber-activism lent savvy to North African protests
» 18.03.2011 - Egyptians split on Saturday's referendum
» 03.03.2011 - Egypt PM Shafiq resigns after protests
» 23.02.2011 - Exodus from Libya; foreigners targeted
» 11.02.2011 - It's over - Mubarak has left

China wholesale online through

Houlihan's coupons

Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares

Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike

Politics | Media

State media gave Egypt ruling party up to 95% coverage

afrol News, 10 November - The Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS) has monitored Egyptian state controlled media during the election campaign. The result surprised even the monitors: Broadcasters and newspapers dedicated between 58 and 95 percent of their election coverage to the ruling National Democratic Party (NDP).

CIHRS presented the findings of its monitoring at a Cairo press conference, concluding that there had been a "flagrant bias in favour of the ruling party's candidates" in state controlled media. The problem is made graver by the fact that private, independent media reach a very limited audience in Egypt due to legislation and government policies.

The human rights group's media monitoring team presented a report evaluating the performance of independent and state-owned mass media during Egypt's first round of parliamentarian elections, 27 August 27 to 5 November. It covers eight state-owned TV channels (Channel 1, 2, 4, 6, 8 and the Parliament's TV station), two private channels (Dream 2 and al-Mehwar), in addition to 17 private and state-owned newspapers.

While TV coverage of the campaign was found to be limited, the ruling NDP party candidates enjoyed the lion's share of coverage in this important medium. This, the monitors say, included 68 percent of total coverage by Egypt's Channel 1, 58 percent of coverage by Channel 6, and 66 percent of coverage by the Parliament's TV station.

In Egyptian newspapers, the election campaign was given a more ample coverage, but here "state-owned newspapers were highly biased, far exceeding their bias toward the NDP's candidate during the presidential elections." Coverage of the NDP was found to reach 76 percent of total coverage of various political parties and forces. This bias reached its peak in 'al-Ahram' daily (95 percent) and 'al-Akhbar' newspaper (86 percent), CIHRS reports.

Also in the type of coverage, the NDP had been strongly favoured. "The first part of the front pages of most state-owned newspapers were earnestly and repeatedly dedicated in a noticeable way to coverage of the NDP candidates' conferences, review of achievements or positive decisions by the government or the President during electioneering," the group found.

The CIHRS monitors also found that the ruling party and its newspapers used campaign formats that are against the law the Cairo government enacted to limit the influence of the popular Muslim Brotherhood. Widespread use of religion and religious slogans in electioneering had been "very noticeable", although this contravenes rules regulating elections. Several NDP and other candidates continued to use Quranic verses and religious slogans in paid advertisements and electioneering in general.

While the Cairo human rights group criticised the bias in state media's election coverage, it found that private, independent newspapers had performed very well. These, in particular 'el-Masri el-Youm' and 'Nahdet Masr', had "continued to provide professional and balanced media coverage at both the level of information and analysis, necessary for voters to make informed decisions."

"The private newspapers continued to maintain the unbiased performance they displayed during the presidential elections," the CIHRS concluded in its report. The private press however remains very limited in Egypt, and most independent newspapers are only allowed to appear following registration as a foreign company.

Egyptians yesterday started voting for candidates for a new parliament. The result of the elections, which will be held on six different days in different governorates of the country, will not be known before in December. While campaigning and voting this year so far has been peaceful, few expect the opposition to gain a parliamentary majority despite the NDP's limited popularity.

- Create an e-mail alert for Egypt news
- Create an e-mail alert for Politics news
- Create an e-mail alert for Media news

    Printable version

On the Afrol News front page now

Rwanda succeeds including citizens in formal financial sector

afrol News - It is called "financial inclusion", and it is a key government policy in Rwanda. The goal is that, by 2020, 90 percent of the population is to have and actively use bank accounts. And in only four years, financial inclusion has doubled in Rwanda.

Famine warning: "South Sudan is imploding"

afrol News - The UN's humanitarian agencies now warn about a devastating famine in Sudan and especially in South Sudan, where the situation is said to be "imploding". Relief officials are appealing to donors to urgently fund life-saving activities in the two countries.
Panic in West Africa after Ebola outbreak in Guinea

afrol News - Fear is spreading all over West Africa after the health ministry in Guinea confirmed the first Ebola outbreak in this part of Africa. According to official numbers, at least 86 are infected and 59 are dead as a result of this very contagious disease.
Ethiopia tightens its already strict anti-gay laws

afrol News - It is already a crime being homosexual in Ethiopia, but parliament is now making sure the anti-gay laws will be applied in practical life. No pardoning of gays will be allowed in future, but activist fear this only is a signal of further repression being prepared.
Ethiopia plans Africa's biggest dam

afrol News / Africa Renewal - Ethiopia's ambitious plan to build a US$ 4.2 billion dam in the Benishangul-Gumuz region, 40 km from its border with Sudan, is expected to provide 6,000 megawatts of electricity, enough for its population plus some excess it can sell to neighbouring countries.

front page | news | countries | archive | currencies | news alerts login | about afrol News | contact | advertise | español 

©  afrol News. Reproducing or buying afrol News' articles.

   You can contact us at