See also:
» 28.01.2011 - Botswana split over Kalahari court ruling
» 09.02.2010 - Khama accused of trampling on Bushmen’s rights
» 07.08.2009 - San communities in Botswana get USADF funding
» 29.10.2008 - Victory for Botswana bushmen as mining company withdraws
» 11.01.2007 - Botswana's San look set to return home
» 15.12.2006 - CKGR case fallout could spell doom for Botswana
» 15.12.2006 - Botswana govt unhappy with San ruling
» 08.09.2006 - Reviewing government evictions from Kalahari of San people

China wholesale online through

Houlihan's coupons

Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares

Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike

Human rights | Media

Botswana state media "muzzled" in San expulsion affair

afrol News / IRIN, 26 October - Media watchdogs have criticised attempts by the Botswana government to control state media coverage of a controversial programme to relocate the San ("Bushmen") community from their ancestral land in a game reserve.

The San were relocated to settlements outside the Central Kalahari Game Reserve (CKGR) in 1997 as a result of government plans to set aside the protected area for wildlife and tourism development. Rights groups have claimed that the San community was forcibly removed from their ancestral land to make way for diamond explorations in the CKGR. The government has maintained that the emphasis has always been persuasion and voluntary relocation.

The CKGR was created in the last days of British colonial rule before Botswana's independence in 1966, and guaranteed the San continued occupation of land their ancestors had lived on for thousands of years. The San launched a legal challenge against their relocation from CKGR in 2002. Deliberations on the San's claim only began recently and a judgment is expected on 13 December.

Andrew Sesinyi, deputy permanent secretary in the Ministry of Communications, Science and Technology, urged public media editors in a recent memo to ensure that all negative reports on the relocation programme produced by the independent media were "contrasted strongly with freshly sought government statements".

He also directed the public media to consider the memo "both as an instruction and as a guideline" on covering issues related to the CKGR.

Mr Sesinyi told public media practitioners that "it is a worldwide practice that professional journalists are patriots first and foremost, before anything else". Without mentioning names, the directive also told government media practitioners that journalists in the privately owned media were unpatriotic and were "rallying behind the enemy" in their reporting on the CKGR issue.

International media watchdog Reporters sans Frontiéres (RSF) described the memo as "archaic", "risky" and "unusual" for Botswana, and said although the country did not have laws that threatened media freedom, the government should "resist the temptation to try to regiment" the media.

Mr Sesinyi also appealed to media houses not to consider the directive as an attack on press freedom.

RSF said it was hard to understand how a senior official who "insults" the privately owned press and tells the public media what to do could dismiss the idea that he was attacking press freedom.

Botswana's media landscape is dominated by the public media, especially 'Botswana TV' and 'Radio Botswana'. The privately owned media - consisting of two radio stations, a dozen or so weeklies and monthlies, and the daily 'Mmegi' that only reaches urban areas - have little national impact, the media watchdog said.

Sello Motseta, editor of a weekly independent newspaper and a representative of the Botswana Media Workers Union, said government efforts to censor the media were inconsistent with the country's well-established democratic credentials. He said government should let all media houses cover issues of national interest as impartially as they can, and let the public be the judge.

The UN media 'IRIN' was unable to get comment from Mr Sesinyi and other senior ministry officials.

The government directive came three days after the main opposition Botswana Congress Party (BCP) published the results of its own fact-finding mission into the relocation programme. Calling on the government to reopen negotiations with the San, the BCP report confirmed long-standing media claims that the relocation had jeopardised the lives of the San.

A public media journalist who spoke to 'IRIN' on condition of anonymity described the government order as "unfortunate" and a backward step for the Botswana media.

"Government has always tried to manipulate our coverage of issues on the basis of national interest and national security considerations. However, this is the first time we have been given specific orders on how to cover a particular issue," the reporter said. "Journalists are very apprehensive about this development - no one knows what will happen to those who violate it, or just how many such orders are coming. What is clear is that press freedom is being directly threatened by the government."

- Create an e-mail alert for Botswana news
- Create an e-mail alert for Human rights news
- Create an e-mail alert for Media news

    Printable version

On the Afrol News front page now

Rwanda succeeds including citizens in formal financial sector

afrol News - It is called "financial inclusion", and it is a key government policy in Rwanda. The goal is that, by 2020, 90 percent of the population is to have and actively use bank accounts. And in only four years, financial inclusion has doubled in Rwanda.

Famine warning: "South Sudan is imploding"

afrol News - The UN's humanitarian agencies now warn about a devastating famine in Sudan and especially in South Sudan, where the situation is said to be "imploding". Relief officials are appealing to donors to urgently fund life-saving activities in the two countries.
Panic in West Africa after Ebola outbreak in Guinea

afrol News - Fear is spreading all over West Africa after the health ministry in Guinea confirmed the first Ebola outbreak in this part of Africa. According to official numbers, at least 86 are infected and 59 are dead as a result of this very contagious disease.
Ethiopia tightens its already strict anti-gay laws

afrol News - It is already a crime being homosexual in Ethiopia, but parliament is now making sure the anti-gay laws will be applied in practical life. No pardoning of gays will be allowed in future, but activist fear this only is a signal of further repression being prepared.
Ethiopia plans Africa's biggest dam

afrol News / Africa Renewal - Ethiopia's ambitious plan to build a US$ 4.2 billion dam in the Benishangul-Gumuz region, 40 km from its border with Sudan, is expected to provide 6,000 megawatts of electricity, enough for its population plus some excess it can sell to neighbouring countries.

front page | news | countries | archive | currencies | news alerts login | about afrol News | contact | advertise | español 

©  afrol News. Reproducing or buying afrol News' articles.

   You can contact us at