See also:
» 02.03.2011 - Zuma; many wives, many official cars
» 07.02.2011 - Outrage over Zuma's hell-threats to voters
» 04.06.2010 - SA press digs into Zuma's sex life
» 28.05.2010 - "al-Bashir would be arrested in SA" - Zuma
» 13.04.2010 - SA media challenges ban in Terreblanche's case
» 09.04.2010 - Is it too late to avert SA's war...?
» 08.04.2010 - Security tight for Terre Blanche’s funeral
» 06.04.2010 - Kill the Boer or Boer Republic?











buy from China
South Africa
Politics | Economy - Development | Society | Media

South Africa court stops corruption disclosure

afrol News, 27 May - The Johannesburg High Court has banned the publication of an article revealing a corruption scandal involving the ruling ANC party. South Africa's 'Oilgate' scandal involves millions of rand channelled from the state via an oil company to the ANC to fund the party's 2004 election campaign.

The High Court Thursday night ordered South Africa's leading independent newspaper, the 'Mail and Guardian', to recall its entire print run of 45,000 to prevent the distribution of an article giving further details of the 'Oilgate' scandal. Today, the newspaper hit the streets with the word "Gagged" in large red letters across its front page. The 'Oilgate' revelations on page two had been blacked out.

The 'Mail and Guardian' last week had printed an article - the first in a series - alleging that the South African oil company Imvume Management was used to channel rand 15 million (euros 1.8 million) from the state to the ruling African National Congress (ANC) to assist it in running its election campaign in April 2004.

Yesterday, Imvume Management approached the Johannesburg High Court to prevent the publication of the follow-up article from going ahead, and the application was granted last night. One of the reasons given by the Court for the gagging order was that the newspaper refused to reveal its confidential sources of information for the story, which Imvume claimed were obtained illegally. According to arguments made by the 'Mail and Guardian', the sources were verified through a second source.

The gagging of South Africa's leading newspaper - when revealing a corruption affair involving the ruling party - has caused massive protests by the opposition and national media organisations. The public had a "right to know how their taxes are being spent," complained spokeswoman Helen Zille of the Democratic Alliance (DA), South Africa's main opposition party.

Imvume had not denied 'Mail and Guardian' claims that PetroSA - a parastatal supported by taxpayers' money - had paid twice for an oil consignment of because rand 11 million paid up-front had been diverted by Imvume to fund the ANC's 2004 election campaign, Ms Zille pointed out. "The only argument Imvume raised against the Mail and Guardian's right to publish was that the information was obtained 'illegally', without defining what illegality was involved," she added.

- The DA does not agree that a company's 'right to privacy' overrides this imperative, the opposition spokeswomen said. "If the allegations are false, Imvume should take appropriate action against the 'Mail and Guardian' to protect its good name. If they are true, the public's right to know is, in our view, overriding," she added.

The newspaper's founding editor, Anton Harber, today noted that the court's order to censor the 'Mail and Guardian' "takes us back 15 years and is a very serious setback for media freedom," to the apartheid era. Mr Harber added that the corruption revelations seemed "so important that I find it extraordinary that the courts should stop it coming out."

An editorial in the newspaper further underlined the seriousness of the court order. "This is the first time since the apartheid state's banning of the M&G under emergency regulations in the late 1980s that the paper has been muzzled. It is the first time since the mid-Eighties that the newspaper once again features blacked-out text to illustrate that it has effectively been banned," the newspaper noted.

Also the Johannesburg-based Freedom of Expression Institute (FXI) today was outraged about the court order. "Freedom of expression must constantly be fought for," the institute noted, condemning the judgement point by point.

FXI had no sympathy for the judge's and Imvume's allegation that the information the 'Mail and Guardian' had used had been obtained illegally. "It is a generally accepted principle of media freedom that if organisations that are being investigated by a newspaper spring information leaks, they should take responsibility for their own lax security and not attempt to plug the leak by gagging the newspaper that obtained the information," the Institute said in a statement.



- Create an e-mail alert for South Africa news
- Create an e-mail alert for Politics news
- Create an e-mail alert for Economy - Development news
- Create an e-mail alert for Society news
- Create an e-mail alert for Media news


 
    Printable version


On the Afrol News front page now

Rwanda
Rwanda succeeds including citizens in formal financial sector

afrol News - It is called "financial inclusion", and it is a key government policy in Rwanda. The goal is that, by 2020, 90 percent of the population is to have and actively use bank accounts. And in only four years, financial inclusion has doubled in Rwanda.
South Sudan | Sudan
Famine warning: "South Sudan is imploding"

afrol News - The UN's humanitarian agencies now warn about a devastating famine in Sudan and especially in South Sudan, where the situation is said to be "imploding". Relief officials are appealing to donors to urgently fund life-saving activities in the two countries.
Guinea
Panic in West Africa after Ebola outbreak in Guinea

afrol News - Fear is spreading all over West Africa after the health ministry in Guinea confirmed the first Ebola outbreak in this part of Africa. According to official numbers, at least 86 are infected and 59 are dead as a result of this very contagious disease.
Ethiopia
Ethiopia tightens its already strict anti-gay laws

afrol News - It is already a crime being homosexual in Ethiopia, but parliament is now making sure the anti-gay laws will be applied in practical life. No pardoning of gays will be allowed in future, but activist fear this only is a signal of further repression being prepared.
Ethiopia
Ethiopia plans Africa's biggest dam

afrol News / Africa Renewal - Ethiopia's ambitious plan to build a US$ 4.2 billion dam in the Benishangul-Gumuz region, 40 km from its border with Sudan, is expected to provide 6,000 megawatts of electricity, enough for its population plus some excess it can sell to neighbouring countries.



front page | news | countries | archive | currencies | news alerts login | about afrol News | contact | advertise | español 

©  afrol News. Reproducing or buying afrol News' articles.

   You can contact us at mail@afrol.com