See also:
» 04.03.2011 - Zim treason charges for viewing Egypt on TV
» 27.05.2010 - Zimbabwe's main free newspapers re-licensed
» 31.07.2009 - Positive reforms as Zim lifts media restrictions
» 27.05.2008 - Mugabe targets last press outlets
» 04.04.2008 - MDC contests results delay
» 27.03.2008 - Zim bars election coverage
» 26.03.2008 - Mugabe threatens investors
» 17.03.2008 - Spy reporters await arrest

China wholesale online through

Houlihan's coupons

Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares

Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


New Zimbabwe newspaper faces govt ban

afrol News, 12 January - Only one week after it first appeared, Zimbabwe's new independent weekly, the 'Weekly Times', faces closure due to government complaints. The government hold that the 'Weekly Times' had misled it when seeking to set up the newspaper, demonstrated by an interview criticising President Robert Mugabe.

Zimbabwe's government-controlled Media and Information Commission (MIC) is threatening to suspend or cancel the registration certificate of the 'Weekly Times' newspaper, barely a week after it hit the streets. The MIC's notice to suspend or cancel the licence was issued this week by its chairman, Tafataona Mahoso.

Mr Mahoso accuses Mthwakazi Publishing House, publishers of the 'Weekly Times', of having misled the Commission by not stating its "true intention" in setting up the paper. According to Mr Mahoso, the publishing company had told the MIC that the weekly aimed to "inform, educate, spearhead development in the country and uphold the rules of fairness, impartial reporting, honesty and integrity."

The MIC in its letter however claims that the newspaper had not made any attempt at impartial reporting in what it describes as its "running political commentary through and through". Mr Mahoso cites the publication's lead story as "a clear sectarian view of the President of Zimbabwe."

The lead story was an interview with Archbishop Pius Ncube, an arch-critic of President Robert Mugabe. In the interview, the outspoken Catholic cleric accused President Mugabe of allegedly remaining "unrepentant" following the army's alleged massacre of innocent civilians in Zimbabwe's Matabeleland during the early 1980s dissident insurgency.

It is for this reason, among others, that the commission intends to suspend or cancel the newspaper's registration certificate in accordance with the draconian Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA). Mr Mahoso gave the publishing company seven days within which to show cause why its publishing licence should not be suspended or cancelled.

Kucaca Phulu, who is representing Mthwakazi Publishing House, told the Zimbabwe chapter of the Media Institute of Southern Africa (MISA-Zimbabwe) that they were looking into the case and were expected to be in a position to shed light on what course of action to take.

MISA-Zimbabwe today reacted strongly to this threat to close the 'Weekly Times'. The MIC's notice "speaks volumes about the government's commitment to media freedom and freedom of expression," the media watchdogs said in a statement. The group sees the threat as part of "the government's onslaught against the independent media ahead of parliamentary elections" slated for March.

The recent events come on the back of the government's banning of the privately-owned 'The Daily News' and 'Daily News on Sunday' in September 2003, which was followed by that of 'The Tribune' in June 2004. Only two independent weeklies - 'The Standard' and 'The Zimbabwe Independent' - still exist in Zimbabwe.

- Create an e-mail alert for Zimbabwe news
- Create an e-mail alert for Media news

    Printable version

On the Afrol News front page now

Rwanda succeeds including citizens in formal financial sector

afrol News - It is called "financial inclusion", and it is a key government policy in Rwanda. The goal is that, by 2020, 90 percent of the population is to have and actively use bank accounts. And in only four years, financial inclusion has doubled in Rwanda.

Famine warning: "South Sudan is imploding"

afrol News - The UN's humanitarian agencies now warn about a devastating famine in Sudan and especially in South Sudan, where the situation is said to be "imploding". Relief officials are appealing to donors to urgently fund life-saving activities in the two countries.
Panic in West Africa after Ebola outbreak in Guinea

afrol News - Fear is spreading all over West Africa after the health ministry in Guinea confirmed the first Ebola outbreak in this part of Africa. According to official numbers, at least 86 are infected and 59 are dead as a result of this very contagious disease.
Ethiopia tightens its already strict anti-gay laws

afrol News - It is already a crime being homosexual in Ethiopia, but parliament is now making sure the anti-gay laws will be applied in practical life. No pardoning of gays will be allowed in future, but activist fear this only is a signal of further repression being prepared.
Ethiopia plans Africa's biggest dam

afrol News / Africa Renewal - Ethiopia's ambitious plan to build a US$ 4.2 billion dam in the Benishangul-Gumuz region, 40 km from its border with Sudan, is expected to provide 6,000 megawatts of electricity, enough for its population plus some excess it can sell to neighbouring countries.

front page | news | countries | archive | currencies | news alerts login | about afrol News | contact | advertise | español 

©  afrol News. Reproducing or buying afrol News' articles.

   You can contact us at