Zimbabwe
Zimbabwe Minister sues paper for Z$ 450,000 

Related items

News articles
26.04.2001 - Zimbabwe reporter sues minister and newspaper 
09.04.2001 - New Zimbabwe Broadcasting Act scares media 
03.04.2001 - Zimbabwe Minister sues paper for Z$ 450,000  
01.03.2001 - Zimbabwe judiciary and government at war 
26.02.2001 - Foreign journalists to stay in Zimbabwe 
22.02.2001 - Independence of the judiciary at risk in Zimbabwe 
18.02.2001 - BBC journalist in Zimbabwe on the run 
29.01.2001 - Bombing of independent press in Zimbabwe 
12.12.2000 - Zimbabwe newspaper faces lawsuits for reporting on corruption 
10.11.2000 - 'Liberty, Express Yourself' slogan banned in Zimbabwe 
18.10.2000 - Police fined for attack on Capital Radio 
06.10.2000 - Armed police raids new, private broadcaster 
18.08.2000 - State newspaper board fired 

Pages
afrol Zimbabwe 
Zimbabwe - News
 
Zimbabwe Archive 
Zimbabwe Index 
News 

Background
Policies and Legalities surrounding Capital Radio 

In Internet
The Daily News 
Media Institute of Southern Africa 
Zimbabwe Government Online

afrol News, 3 April - The Zimbabwean Minister of state for Information and Publicity, Professor Jonathan Moyo has filed a Z$ 450,000 (US$ 8,000) lawsuit against The Daily News for publishing alleged defamatory articles in the paper about him, government newspaper The Herald has reported.

In the papers filed on 29 March 2001 at the High court by Moyo's lawyer, The Daily News Editor in Chief Geoffrey Nyarota, Assistant Editor Bill Saidi, and the Associated Newspapers Group (ANZ), publishers of The Daily News are cited as defendants.

The suit is based on letters and an editorial comment published by the newspaper between February and March 2001. Moyo is claiming Z$ 100,000 approximately, (US$ 1,800) over a letter published by the paper on 10 February 2001 entitled "Moyo, Hunzvi, Chinotimba Prime suspects". (Chenjerai Hunzvi and Joseph Chinotimba are war veterans' leaders). The letter stated that, "Why is it that Professor Jonathan Moyo have not been arrested in connection with the bombing of The Daily News printing press? Moyo himself declared the closure of The Daily News on Television."

Moyo's lawyers Hussein and Ranchhod and Company said the words were wrongful and defamatory of their client in that they were intended and were understood by readers of the newspaper to mean that the Minister was immoral and a criminal. 

The second claim of Z$ 150,000 is against an editorial carried by the paper on February 13, 2001 entitled "Moyo's assault on press freedom mind-boggling". It read, "The story in the Zimbabwe Independent, confirmed by both the organization that is suing the Professor and the legal firm that is acting on its behalf, said that Moyo was being sued by the Ford Foundation in connection with alleged misappropriation of funds running into millions of dollars." 

It goes on to say, "The papers sources said that Moyo is being accused, together with other respondents who are not Zimbabweans, of siphoning money from Ford Foundation for personal use, and that he allegedly used part of the money to buy a house in Johannesburg posh suburb of Saxonwold."

Moyo's lawyers argue that the words were wrongful, defamatory and untrue of their client in that they were intended and were understood by readers of the newspaper to mean that he was being sued for theft and dishonesty and that he personally enriched himself with ill-gotten gains.

The third claim of Z$ 200,000 (US$ 2,400) is against an article published in The Daily News on March 28, 2001 entitled "There's no good reason to vote for thieves". It read, "Nobody has explained why Jonathan Moyo, being sued in a Kenyan court for allegedly stealing millions of dollars from The Ford Foundation, is still operating garrulously as minister of state."

Moyo's lawyers argue that the title of the words and the said quoted words, in the context of the article, were wrongful and defamatory of Moyo, in that they were intended and were understood by readers of the newspaper that the plaintiff is facing a more serious legal suit than he actually is and that he has a case to answer of theft and dishonesty.

Moyo is claiming Z$ 250,000 (US$ 4,500) from Nyarota and ANZ and Z$ 200,000 from Nyarota, Saidi and ANZ in respect of the third article.


Source: Media Institute of Southern Africa (MISA)

afrol.com. Texts and graphics may be reproduced freely, under the condition that their origin is clearly referred to, see Conditions.

   You can contact us at mail@afrol.com